LVK har mottatt foreløpige tall fra skatteetaten som viser at det samlede eiendomsskattegrunnlaget for store vannkraftanlegg (over 10 000 kVA) reduseres med kr 10,8 milliarder fra skatteåret 2025 til 2026. Det gir en reduksjon i kommunenes eiendomsskatteinntekter på kr 75,6 millioner. Dette på tross av at kraftanleggenes formuesverdi øker med kr 319,2 milliarder. Årsaken til reduksjonen er først og fremst økt grunnrenteskatt til staten som trekkes fra i eiendomsskattegrunnlaget.
Det vil variere hvordan dette slår ut for det enkelte kraftanlegg og den enkelte kommune. Skatteetaten har opplyst at kommunene vil motta eiendomsskattegrunnlagene for 2026 i midten av november 2025.
De foreløpige tallene fra skatteetaten viser at det samlede eiendomsskattegrunnlaget for store vannkraftanlegg (over 10 000 kVA) reduseres fra 330,5 milliarder i skatteåret 2025 til kr 319,7 milliarder i 2026. Det innebærer en reduksjon på kr 10,8 milliarder, og gir en samlet reduksjon i kommunenes eiendomsskatteinntekter på kr 75,6 millioner fra 2025 til 2026 (forutsatt en skattesats på 7 promille). Kraftanleggenes samlede formuesverdi øker imidlertid med kr 319,2 milliarder, fra kr 911,8 milliarder i 2025 til kr 1 231 milliarder i 2026. Det innebærer at mange kraftanlegg har nådd maksimumsverdien i eiendomsskatteloven § 8B-1 fjerde ledd.
Eiendomsskattegrunnlaget for kraftanlegg over 10 000 kVA beregnes på grunnlag av et rullerende femårssnitt av kraftanleggets inntekter og kostnader. Beregningen skjer med to års etterslep, og for skatteåret 2026 inngår inntektsårene 2020-2024 i snittberegningen. Gjennomsnittlig systempris for disse årene var 63,6 øre/kWh. For 2025 inngikk inntektsårene 2019-2023 i snittberegningen, hvor gjennomsnittlig systempris var 62,9 øre/kWh. Høyere pris tilsier isolert at eiendomsskattegrunnlagene øker. Ifølge skatteetaten er det også en økning i produksjonen i 2024 sammenholdt med 2019 som bidrar til å trekke eiendomsskattegrunnlagene opp.
Årsaken til at eiendomsskattegrunnlagene likevel reduseres skyldes først og fremst en betydelig økning i grunnrenteskatten til staten fra 2019 til 2024, som selskapene kan trekke fra i eiendomsskattegrunnlaget. I tillegg opplyser skatteetaten at det er en økning i driftskostnadene på 20 % pr. produsert kWh fra 2019 til 2024 som også trekker eiendomsskattegrunnlagene ned.
Spotprisene har vært svært ulike i de ulike prisområdene og det vil derfor variere hvordan endringer i prisene slår ut for kommunene. I NO 1 og NO 5 er det en liten økning i gjennomsnittlig områdepris, fra ca 78,9 øre/kWh for perioden 2019-2023 til ca 80,8 øre/kWh for perioden 2020-2024. For NO 2 øker gjennomsnittsprisen fra 85,6 øre/kWh til 89,5 øre/kWh. Dette skulle isolert tilsi høyere eiendomsskattegrunnlag for kommunene i disse prisområdene, men som følge av at flere av kraftanleggene er i makstaket, jf. eiendomsskatteloven § 8B-1, vil ikke eiendomsskattegrunnlaget øke med mindre det også er en økning i produksjonen.
For NO 3 reduseres gjennomsnittet fra 35,3 øre/kWh til 34,2 øre/kWh, og for NO 4 fra 28,4 øre/kWh til 26,3 øre/kWh. Det tilsier isolert sett en nedgang i eiendomsskattegrunnlagene i disse to prisområdene.
Eiendomsskattegrunnlaget påvirkes av flere forhold, som størrelsen av produksjonen, driftskostnadene, fremtidige utskiftningskostnader og fradraget for grunnrenteskatt, og det vil derfor variere hvordan dette slår ut for det enkelte kraftanlegg.
Skatteetaten har opplyst at eiendomsskattegrunnlagene vil bli distribuert til kommunene i midten av november 2025. Kommunene bør kontrollere listene og grunnlagene. Kommuner som oppdager feil eller mangler anbefales å ta dette opp med skatteetaten. Kommuner som ønsker bistand til å kontrollere grunnlagene kan ta kontakt med sekretariatet. Se LVK-nytt 16. oktober 2025 for mer informasjon.