Skip to content

Høring: forslag om endringer i skatteforvaltningsloven og forholdet mellom obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor

Finansdepartementet har sendt på høring forslag om endringer i skatteforvaltningsloven og lovfesting av forholdet mellom obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor. Begge forslagene har betydning for LVKs medlemskommuner. Høringsfristen er 7. april 2025.

Endringene i skatteforvaltningsloven ved søksmål om eiendomsskatte-grunnlaget

Skatteforvaltningsloven har regler om søksmål om eiendomsskatt på kraftanlegg. Her fremmer Finansdepartementet to forslag. For det første å lovfeste en plikt til å varsle kommunene dersom den eiendomsskattepliktige går til søksmål om eiendomsskatten på kraftanlegg. For det andre en presisering av utgangspunktet for beregningen av kommunenes søksmålsfrist om eiendomsskatt på kraftanlegg.

Det er LVK som har tatt initiativet til endringene og er derfor tilfreds med at LVKs forslag følges opp og at Finansdepartementet nå sender forslag til endringer på høring.

Samordning av obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor

Finansdepartementet foreslår å lovfeste en samordning av obligatoriske og lokale reduksjonsfaktorer i eiendomsskatten. Lovreguleringen innebærer at det bare skal beregnes fradrag for den høyeste av de to reduksjonsfaktorene i eiendomsskattegrunnlaget.

Nærmere om forslagene

Varsel til kommunene ved søksmål

Det følger av skatteforvaltningsloven § 15-2 fjerde ledd at den skattepliktige skal varsles om søksmål fra departementet eller kommunen. LVK har ved flere anledninger bedt om at det på tilsvarende vis lovfestes at kommunene skal varsles ved søksmål fra den skattepliktige om verdsetting av kraftanlegg. LVK er derfor tilfreds med at departementet foreslår en plikt for  skatteetaten om å varsle kommunen når den skattepliktige tar ut søksmål om skattemyndighetenes endringsvedtak om skattefastsettingen for kraftanlegg. Dette er viktig for at kommunene skal kunne ivareta sine rettigheter som skattekreditor for eiendomsskatten, herunder vurdere om de vil ta ut søksmål selv, eller tre inn som partshjelper i søksmål. Det er også viktig at kommunene får et varsel at det kan komme endringer av betydning for kommunens eiendomsskatteinntekter.

Presisering av utgangspunktet for kommunenes søksmålsfrist

Søksmålsfristen for kommunene beregnes etter hovedregelen i skatteforvaltningsloven § 15-4 første ledd fra tidspunktet «vedtaket ble sendt den skattepliktige».

LVK har gjentatte ganger påpekt at bestemmelsen ikke passer for beregningen av kommunenes søksmålsfrist verken i de tilfelle skattegrunnlaget er basert på skattepliktiges egenfastsetting av skattegrunnlaget , eller der Skatteetaten treffer vedtak. Kommunene kjenner normalt ikke til når skatteetaten sender vedtak til den skattepliktige.

Departementet foreslår i høringsnotatet, i tråd med LVKs forslag, at fristen for kommunene skal beregnes fra Skatteetaten oversender melding om verdsettingen til kommunen. Bestemmelsen skal gjelde både verdsetting som følger av den skattepliktiges egenfastsetting og ved vedtak fra skattemyndighetene.

Forholdet mellom obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor for boliger

Eidsivating lagmannsrett la i en dom 9. oktober 2023 til grunn at det skal gjøres fradrag både for obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor for boligeiendom verdsatt ved bruk av Skatteetatens formuesgrunnlag. Departementet foreslår i høringsnotatet at det kun skal gjøres fradrag for den høyeste av de to reduksjonsfaktorene, i de tilfeller en kommune har både obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor. I praksis innebærer dette at det ikke gjøres fradrag for den obligatoriske reduksjonsfaktoren dersom kommunen har fastsatt en lokal reduksjonsfaktor som er høyere enn 30 pst. Lovendringen vil i følge departementet være i tråd med praksis frem til lagmannsrettens dom.

Ikrafttredelse

Departementet foreslår at lovendringene skal tre i kraft med virkning fra og med skatteåret 2026.

LVK mener alle lovendringene kunne tre i kraft umiddelbart. For så vidt gjelder forslaget om forholdet mellom obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor, vil ikrafttredelse fra 1. januar 2025 hindre at det fremmes søksmål med krav om at det skal gjøres fradrag for både obligatorisk og lokale reduksjonsfaktorer.

Forslag til høringsuttalelse

LVK vil utarbeide høringsuttalelse i god tid før høringsfristen 7. april 2025 som medlemskommunene kan slutte seg til.

Høringsnotatet kan leses her: Høring – Forholdet mellom obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor og søksmål om eiendomsskatt på kraftanlegg – regjeringen.no