Skip to content
search
Logg inn

Forventer laveste fyllingsgrad på 30 år

Europower omtaler NVEs pressemelding og skriver at eneste unntak er NO4 hvor magasinene nå er så fulle at produsentene tidvis sender vann på havet.

NVE forventer at det blir mindre vann i magasinene i Sør-Norge enn det har vært de siste 30 årene, men er likevel  ikke bekymret for mangel på energi til vinteren. I en pressemelding uttaler Inga Nordberg i NVE at

Vi må være innstilt på at kraftprisene i sommer blir høyere enn vi er vant med. Utover magasinfylling vil også gasspriser og været i Europa påvirke de norske strømprisene i månedene fremover.

NVE melder videre at det er rekordlite snø for årstiden i store deler av landet. Videre sier Nordberg:

Vi er ikke bekymret for energiknapphet til vinteren, men følger situasjonen tett. De store nedbørsmengdene som kan bidra til å øke magasinfyllingen kommer vanligvis på høsten.