Kommuner som ønsker råd og bistand i forbindelse med utvidelse av eiendomsskatteområdet kan ta kontakt med sekretariatet.
Flere kommuner ser behov for å utvide området for utskriving av eiendomsskatt. Det er kommunestyret som velger om det skal skrives ut eiendomsskatt og hvilket utskrivingsalternativ. Utskrivingsalternativene kommunestyret kan velge mellom følger av eiendomsskatteloven § 3:
- faste eigedomar i heile kommunen, eller
- faste eigedomar i klårt avgrensa område som heilt eller delvis er utbygde på byvis eller der slik utbygging er i gang, eller
- berre på kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum, eller
- berre på næringseigedom, kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum, eller
- eigedom både under bokstav b og c, eller
- eigedom både under bokstav b og d, eller
- faste eigedomar i heile kommunen, unnateke næringseigedom, kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum.
Utvidelse av eiendomsskatteområdet reiser ikke bare spørsmål om hvilket utskrivingsalternativ kommunen skal velge, men også andre problemstillinger som hvilken skattesats som kan benyttes og fristen for utskriving. Ved første gangs utskriving av eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger som følge av overgang til nytt utskrivingsalternativ, følger det for eksempel av eiendomsskatteloven § 13 at satsen for disse eiendommene skal være 1 promille. Videre følger det av eiendomsskatteloven § 14 at innføring av bunnfradrag kan få betydning for utskrivingsfristen.
Kommunen må videre vurdere om det skal gjennomføres en ny alminnelig taksering av alle eiendomsskattepliktige eiendommer i kommunen, eller kun de eiendommene som er omfattet av utvidelsen. Alminnelig taksering skal som utgangspunkt gjennomføres hvert 10. år, og dette må vurderes konkret avhengig av blant annet omfanget av utvidelsen og tidspunktet for forrige alminnelige taksering.