Redusert elavgift
Regjeringen foreslår å redusere nettleien ved å redusere elavgiften med 4,4 øre per kWh fra 1. juli. Det vil dempe kostnadsøkninger for husholdninger og bedrifter som følge av nødvendige investeringer i strømnettet. Regjeringen tar også sikte på å fjerne Enova-avgiften fra 1. januar 2026.
Ny delingsordning for fornybar kraft tilpasset næringsområder
Regjeringen foreslår å innføre en delingsordning for fornybar kraft tilpasset næringsområder, slik at overskudd fra egen kraftproduksjon kan deles med andre abonnenter uten at kraften ilegges elavgift (og ev. nettleie). Formålet er å gi insentiver til etablering av ny fornybar kraftproduksjon i tilknytning til næringsområder, først og fremst solcelleanlegg på tak av næringsbygg.
Refusjon av CO2-avgift på drivstoff kjøpt på Forsvarets tankanlegg
Regjeringen foreslår å innføre en refusjonsordning for CO2-avgift på drivstoff som kjøpes på Forsvarets tankanlegg med full sats, men som er til bruk som er berettiget til fritak eller redusert sats.
Samordning av reduksjonsfaktorer i eiendomsskattetakstene på bolig- og fritidseiendom
Regjeringen fremmer lovforslag om samordning av obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor ved eiendomsskatt på bolig- og fritidseiendom. Reglene i forslaget er i samsvar med praksis i kommunene fram til dom i Eidsivating lagmannsrett i 2023, og innebærer at det bare skal gis fradrag i takstene for den høyeste av reduksjonsfaktorene.
Varsel om søksmål om eiendomsskatt på kraftanlegg
Det foreslås også regler om varsel og søksmålsfrist ved søksmål om eiendomsskatt på kraftanlegg.
LVKs syn på forslagene
Flere av forslagene er i tråd med LVKs innspill. LVK er tilfreds med å ha blitt hørt, men har vanskelig med å forstå at kommunene bare er gitt delvis gjennomslag når det gjelder varsel om klage fra kraftselskapene. LVK kan vanskelig se hvorfor kommunene ikke skal varsles ved klage, bare ved søksmål. Det er tross alt kommunene som er skattekreditor og den som skriver ut skatten.
Basert på en foreløpig gjennomgang, kan LVK heller ikke se at regjeringen har svart ut kommunenes krav om øke maksimumsverdien på kraftanlegg for eiendomsskatteformål. Kommunene ble i 2013 forespeilet at maksimumsverdien skulle behandles i de årlige statsbudsjettene, men dette er ikke gjennomført. Satsen har stått stille siden 2013. LVK vil behandle saken på nytt på organisasjonens årlige eiendomsskatteseminar nå i mai.
Regjeringen har heller ikke kommentert kommunenes krav om sammenslåing av konsesjonskraftprisen før og etter 10. april 1959. Også dette blir tema på LVKs konsesjonskraftseminar nå i mai