Det er viktig å holde fra hverandre klage over verdsettelsen og klage over utskrivningen. Les egen artikkel om klage over utskrivingsspørsmål her.
Klageorgan
Det fremgår av ligningsloven § 9-2 nr. 1 bokstav a at klage over ligningen, dvs. klage på den takseringen som ligger til grunn for eiendomsskatten, skal sendes til skattekontoret. Dette innebærer at klagen sendes til det ligningskontoret som har fattet vedtaket. Det vil enten være det lokale ligningskontoret eller Sentralskattekontoret for Storbedrifter SFS. Se egen artikkel som heter “Hvem takserer hvilke vannkraftverk?”.
Tidspunkt for fremsettelse av klage
Klage over takseringen må leveres rett skattekontor innen tre uker etter at skattelisten ble kunngjort, dvs. etter at skattelisten er lagt ut til alminnelig ettersyn på skattekontoret eller når skatteyteren har mottatt melding om vedtaket, jf. ligningsloven §§ 9-2 nr. 4 og 8-8 nr. 3. I motsetning til andre typer eiendommer takseres vannkraftverk hvert år med sikte på eiendomsskatt. Det innebærer at taksten på vannkraftverk kan påklages hvert år. Fra 1. januar 2013 kan skattyter også påklage taksten på andre eiendommer årlig, men det forutsetter at det ikke er klaget på samme grunnlag tidligere år.
Ingen klagerett for kommunen
Kommunene har ingen adgang til å klage over verdsettelsen av vannkraftverk etter ligningslovens eller eiendomsskattelovens bestemmelser. Ordningen fraviker det som gjelder ellers for klage over taksten for andre eiendommer.
I ligningsloven er klageretten begrenset til ”[d]en som skal svare skatt” etter eskl som kan klage over takseringen, jf. ligningsloven § 9-4.
Til tross for at kommunene ikke har noen formell klageadgang i forbindelse med taksering av kraftanlegg, kan kommunene anmode ligningskontoret om å vurdere takseringen på ny dersom den har grunn til å tro at taksten er for lav eller for høy.
Ligningskontoret kan etter ligningsloven § 9-5 nr. 1 bokstav a ta opp spørsmål om endring av den ordinære ligning, uansett endringsårsak. Ligningen kan bl.a. endres på grunnlag av nye faktiske omstendigheter, herunder endringer av taksering.
Kommunene mottar takstgrunnlaget fra ligningsmyndighetene (normalt SFS), men blir ikke varslet om eventuelle klager fra skattyter. LVK mener dette prinsipielt er uheldig. Det er kommunene som skriver ut skatten og som er mottaker av inntektene. LVK har tatt opp spørsmålet med skattemyndighetene, og har krevet at kommunene gis full innsyns- og formell klagerett for egen del.
Ingen oppsettende virkning
I tilfeller der den skattepliktige har klaget på takseringen etter ligningsloven § 9-4 og § 9-2, medfører ikke klagen at plikten til å innbetale pålagt eiendomsskatt får oppsettende virkning, jf. eskl. § 8B-1 tredje ledd. Det betyr at den eiendomsskattepliktige må betale eiendomsskatt på det takstgrunnlaget som er påklaget når klagen behandles. Når spørsmålet er endelig avgjort, blir eiendomsskatten eventuelt korrigert.
Overføringsanlegg – de alminnelige regler
Ovennevnte reglene gjelder kun eiendomsbeskatning av vannkraftverk. Eiendomsbeskatning på overføringsanlegg, dvs. nettanlegg som distribusjons- og produksjonslinjene, følger de alminnelige eiendomsskattereglene for ”verk og bruk”.
For behandling av klage ved taksering av overføringsanlegg og øvrige eiendommer, viser vi til artikkel om “Klage og rettslig prøving”.
For mer informasjon, vennligst kontakt sekretariatet.