Takseringsregler

Fra 1. januar 2013 ble reglene i byskatteloven (1911) §§ 4 og 5 tatt inn i eiendomsskatteloven, se §§ 8A-3 og 8A-2. Lovendringen er kun en lovteknisk revisjon, og innebærer ingen endringer i gjeldende rett. Ifølge § 8A-3 annet ledd skal kommunestyret utnevne de personene som skal stå for takseringen (takstnemnd). Eventuelt kan kommunestyret utnevne ei sakkyndig nemnd som skal fastsette taksten på bakgrunn av forslag fra innleide besiktigelsesmenn, se § 8A-3 fjerde ledd. Vanligvis foretas eiendomsskattetaksering hvert tiende år. I eiendomsskatteloven § 8A-2 finnes hovedregelen for taksering. Den lyder som følger:

”(1) Verdet av eigedomen skal setjast til det beløp ein må gå ut frå at eigedomen etter si innretning, brukseigenskap og lokalisering kan bli avhenda for under vanlege salstilhøve ved fritt sal.

(2) Ved taksering av fabrikkar og andre industrielle anlegg, skal ein ta med maskiner og anna som høyrer til anlegget og er nødvendig for å oppfylle formålet med anlegget. Arbeidsmaskiner med tilhøyrsle og liknande, som ikkje er ein integrert del av anlegget, skal ein ikkje ta med.”

Det vil si at takstnemnda skal finne frem til den objektiviserte omsetningsverdien. Som det følger av det som står nedenfor er dette likevel bare et utgangspunkt.

Regjeringen vil frita fastmonterte, ikke-integrerte maskiner fra eiendomsskatt

I regjeringsplattformen til Høyre/Frp- regjeringen heter det på side 25, kulepunkt 13 at Regjeringen vil “Frita fastmonterte, ikke-integrerte maskiner fra eiendomsskatt i industrianlegg (gjelder ikke kraftanlegg)”.

LVK mener formuleringen i regjeringserklæringen skaper ny uklarhet i regelverket, men LVK er tilfreds med at Regjeringen med dette bekrefter at integrerte maskiner fortsatt skal inngå i verdsettelsen av verk og bruk.

Taksering av boliger, fritidseiendommer, næringsbygg og ubebygde arealer

Ved taksering av boliger og fritidseiendommer, andre næringsbygg enn verk og bruk, tomter og andre ubebygde arealer, anvender de fleste kommuner sjablonger. Det vil si at man regner seg frem til en verdi ved hjelp av størrelsen på bebygd og ubebygd areal, antall etasjer, byggeår, sonefaktor basert på beliggenhet mv. I tillegg må takstnemnda eller eventuelt besiktigelsesmenn befare eiendommen og vurdere om den verdien man har kommet frem til ved hjelp av sjablongen fremstår som rimelig sett i forhold til antatt omsetningsverdi og takstnivået i kommunen.
I realiteten ligger takstnivået i de fleste kommuner under den reelle omsetningsverdien. Det skyldes til en viss grad at takstene kan være noen år gamle, men også at takstnemndene vanligvis benytter seg av et forsiktighetsprinsipp for ikke å risikere å komme over omsetningsverdien.

Bruk av formuesverdi ved utskriving av eiendomsskatt for bolig

Fra og med skatteåret 2014 er det innført et nytt, frivillig takseringsalternativ ved utskriving av eiendomsskatt, jf. eskttl. § 8C-1. De nye reglene innebærer at kommunene innenfor visse rammer kan benytte formuesgrunnlaget ved utskriving av eiendomsskatt på bolig.

Taksering av verk og bruk (unntatt kraftanlegg)

Verk og bruk takseres også av takstnemnda i kommunen, men man bygger vanligvis på et forslag fra en sakkyndig taksator. Selv om nemnda har et forslag fra en sakkyndig taksator, må nemnda befare eiendommen. Verk og bruk verdsettes som hovedregel ved hjelp av substansverdiprinsippet. Det vil si at man skal komme frem til antatt gjenanskaffelsesverdi med fradrag for slit elde og utidsmessighet.

Taksering av kraftanlegg

Kraftanlegg er også ”verk og bruk”, men takseres etter andre takstprinsipper. For kraftanlegg gjelder eiendomsskatteloven § 8B-1, som fastslår at kraftanlegg takseres hvert år av skattemyndighetene etter reglene i skatteloven kapittel 18. Kraftanleggene verdsettes, i motsetningen til andre verk og bruk, til anleggets avkastningsverdi.

Mer informasjon om taksering

På eiendomsskattesidene finner du flere artikler om ulike problemstillinger knyttet til taksering. Dersom du har spørsmål om taksering er det også mulig å kontakte sekretariatet i LVK.