– Kan kommunen ha lavere skatt på boliger enn annen eiendom?

Ja, det er det hjemmel for å ha lavere skattesats på boligeiendom enn den alminnelige satsen i kommunen etter esktl. § 12 a. Hytter må normalt behandles på samme måten som helårsboliger. I § 12 er det også mulighet til å differensiere satsene på andre måter. Man kan imidlertid bare bruke de variasjonsmulighetene som følger av loven. Det er viktig å begrunne et vedtak om differensiering av satsene i hjemmelen i § 12. Les mer om differensiering av satser i egen artikkel.

Kommunen har også mulighet til å innføre bunnfradrag på boliger, jf. esktl. § 11 annet ledd. Det er også en vanlig metode for å lette beskatningen på boliger. Da oppnår man i tillegg at skatten til en viss grad blir progressiv.

– Er det lov å bare ha skatt på kraftanlegg?

Nei, det er ikke mulig. Dersom kommunen ønsker å fange opp kraftanleggene, men ikke boliger og næringseiendom må den innføre eiendomsskatt på “verk og bruk”, jf. esktl. § 3. I tillegg til kraftanleggene, vil kommunen da få skatt fra industri, ledningsnett og en del større bedrifter. Les mer om kommunens valgmuligheter med hensyn til skattens virkeområde og om “verk og bruk” i følgende artikler: “Eiendomsskattens virkeområde, jf. § 3”  og i “Verk og bruk”.

– Må takstnemnda/besiktigelsesmennene befare alle eiendommer?

Ja, alle eiendommer som skal takseres må befares av takstnemnda eller av besiktigelsesmenn dersom kommunen har sakkyndig nemnd. Drar ikke nemnda på befaring, er det en saksbehandlingsfeil som kan føre til at takstvedtaket blir ugyldig. Befaringen skal være en sikkerhet for at sjablongene ikke slår urimelig ut. Det holder imidlertid med en utvendig befaring av eiendommene.

– Hvem behandler klager over utskrivingen?

Klagenemnda behandler klager over utskrivingen. Klagenemnda behandler også klager over takstvedtaket. Klagenemnda heter noen ganger sakkyndig klagenemd, dersom første instans til å fatte takstvedtak er sakkyndig takstnemnd.

– Hva er forskjellen mellom vanlig takstnemnd og sakkyndig nemnd?

Den største forskjellen mellom de to nemndstypene er at den sakkyndige nemnda ikke trenger å befare alle eiendommer selv, men kan bruke innleide besiktigelsesmenn som lager forslag til takster. Det er imidlertid viktig å understreke at alle eiendommer må befares av noen uavhengig av valg av nemnd. Dersom kommunen har eiendomsskatt på annet enn verk og bruk og har mange innbyggere i kommunen, kan det derfor være en fordel med sakkyndig nemnd fordi det ofte vil være mer effektivt å bruke besiktigelsesmenn enn at hele nemnda besøker hver enkelt eiendom. Et alternativ til sakkyndig nemnd er å oppnevne flere takstnemnder som får ansvar for hvert sitt geografiske område innenfor kommunen.