Lovhjemmel

Plikten til å avstå konsesjonskraft gjelder kraftverk som benytter vann regulert etter industrikonsesjonsloven eller vassdragsreguleringsloven, jf. ikl § 2 nr. 12 og vregl § 12 nr.15. Konsesjoner gitt etter vannressursloven har ikke vilkår om konsesjonskraft.

Vertskommunenes medeiendomsrett til kraftproduksjon

Konsesjonskraftordningen har stor økonomisk betydning for kommunene. Kraftkommunene og LVK anser kommunenes rett til konsesjonskraft som en lovbestemt rett til en varig andel av kraftproduksjonen. Ordningen ble etablert allerede på begynnelsen av 1900-tallet, og må sees på bakgrunn av at det først og fremst var staten og de store bykommunene som fikk anledning til å bygge ut fossekraften, i mange tilfeller på bekostning av vertskommunene som ønsket å bygge ut selv. Konsesjonskraften skulle opprinnelig sikre at ikke bare byene, men også distriktskommunene var sikret elektrisk kraft. I dag er formålet å sikre kommunene en varig fordel ved den kraftproduksjon som gjennom regulering er tatt i bruk av andre.

Verdien av konsesjonskraftordningen for kommunene

Kommunenes verdi av konsesjonskraftordningen er differansen mellom det kommunen må betale for å få ut kraften (selvkost) – og salgsprisen med fradrag for nettkostnadene.

LVK har sammen med 130 kommuner og 8 fylkeskommuner opprettet et eget non-profit selskap – Kommunekraft AS – for å kunne bistå kommunene med salg av konsesjonskraften i markedet, og/eller ønsker å kjøpe forvaltningstjenester for forvaltning av kommunens konsesjonskraft. Nærmere opplysninger om Kommunekraft finner du på Kommunekrafts egne hjemmesider www.kommunekraft.no

Konsesjonskraft ved fremtidige utbygginger?

Mange av de nye utbyggingssøknadene i dag får konsesjon etter vannressursloven, til tross for at det er tale om relativt store utbygginger. Dette har sammenheng med at mange av søknadene gjelder elvekraftverk hvor det ikke er aktuelt med oppdemming /regulering, eller det er tale om utbygginger i allerede regulerte vassdrag slik at ny regulering ikke er nødvendig. Kommunene har ikke rett til konsesjonskraft fra slike utbygginger.

LVK ber kommunene være oppmerksom på denne problemstillingen. LVK arbeider for at også vannressursloven skal kunne hjemle vilkår om konsesjonskraft.

Tildeling av mengde (beregning) og fordeling

NVE beregner mengde konsesjonskraft (“tildelt mengde”), og fordelingen til de berørte kommunene, evt. fylkeskommunen. Se nærmere om konsesjonskraftmengde  egen artikkel.